Zdravé zuby, zdravý človek

Ústa a zuby o nás veľa prezradia, a to nielen po estetickej stránke, ale i tej zdravotnej. Ide o časť nášho tela, ktorá nie je izolovanou jednotkou, ale naopak je úzko spojená s celým organizmom.

Jak na zubni plak

Dalo by sa povedať, že ak doprajeme nášmu chrupu tú správnu starostlivosť, preukazujeme tým vlastne službu celému nášmu organizmu. Podobne ako iné časti nášho tela sú aj naše ústa plné baktérií, a to ako tých neškodných, tak i tých povedzme menej priateľských. V ideálnom prípade zostáva naša ústna mikroflóra v rovnováhe. Dosiahnuť tohto súladu nám pomáha do veľkej miery náš imunitný systém, zdravá strava, správna životospráva a v neposlednom rade aj adekvátna ústna hygiena. Naopak strava bohatá na cukry spolu s nedostatočnou starostlivosťou o náš chrup môže viesť k zápalom ďasien a vzniku zubných kazov.

Zápaly vo všeobecnosti, a teda aj zápaly ďasien predstavujú pre naše telo záťaž. Jednak oslabujú náš organizmus, obsahujú tiež zápalové ložiská mnohých baktérií, ktoré sa pri konzumácií alebo čistení zubov šíria do celého organizmu. Tieto baktérie potom môžu zapríčiniť či urýchliť vznik iných závažných ochorení ako je napr. artérioskleróza, či následné srdečné zlyhania a cievne príhody. Ďalej môže paradontitída zhoršovať vývoj diabetu. Pacienti s cukrovkou rýchlejšie prichádzajú o chrup a naopak ľudia s chronickými zápalmi majú väčšiu pravdepodobnosť vzniku diabetu. Zápalové ložiská totiž zosilňujú inzulínovú rezistenciu buniek, naopak vysoké hodnoty inzulínu zase podporujú zápaly. Aby toho nebolo málo, zápal ďasien sa pravdepodobne podieľa taktiež na vzniku depresii, znižuje plodnosť a súvisí s nižšou pôrodnou hmotnosťou a predčasnými pôrodmi.[1]

Správna starostlivosť o náš chrup je teda určite  na mieste. Čo teda môžeme pre seba pro sebe urobiť?

  • Vyvarujte sa konzumácií cukru. Baktériám v našich ústach totiž cukor chutí rovnako ako nám. Po jeho konzumácií produkujú kyselinu niekoľkonásobne leptavejšiu ako pri „bez-cukrovej“ strave. Toto extrémne kyslé prostredie potom narušuje našu zubnú sklovinu.

  • Pite dostatok tekutín. Dostatok tekutín (najlepšie je prijímať nesladené vody) zaisťuje správnu tvorbu slín, čo je pre zuby zásadné. Sliny totiž obsahujú značné množstvo minerálov – vápnik, horčík, sodík, draslík, železo a meď. Sú schopné neutralizovať PH v ústach a následne re-mineralizovať zubnú sklovinu. Časté pitie soft nápojov alebo vody s citrónom nie je vhodné.

  • Obmedzte fajčenie alebo najlepšie, prestante fajčiť.Toxíny v cigaretách oslabujú účinnosť slín. Naviac oxid uhoľnatý, obsiahnutý v cigaretovom dyme, ešte podporuje množenie nebezpečných baktérií.

 

[1] NISCHWITZ, D. Jak na zdravé zuby. © 2019 by Mosaik Verlag a division of Verlagsgruppe Random House GmbH, München, Germany. Translation © 2020 Rudof Řežábek.

 

 

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií tu.