Na cestách po Ázii objavili ionizačné kefky. Už rok ich ponúkajú Slovákom a Čechom, ako prvým v Európskej únii.

IMG_7146

Rodinné podnikanie manželov Navrátilových oslavuje svoje 1. narodeniny. Pri tejto príležitosti sme sa s Máriou Navrátilovú porozprávali o tom, ako sa im rozbiehalo podnikanie počas bezprecedentnej pandemickej situácie, ktorá v marci minulého roku ochromila celú krajinu a preniesla všetko dianie do online sveta. Ako to zmenilo ich biznis plán, ktorého cieľom je oboznámiť Slováky a Čechy s unikátnou a mimoriadne efektívnou technológiou ústnej hygieny?

Kde a ako ste sa stretli s kefkami, ktoré ste sa nakoniec rozhodli dovážať do SR a ČR?

Môj manžel je špecialista na digitalizáciu bánk a vďaka jeho práci sme sa dlhú dobu zdržiavali v zahraničí. V Ázii sme veľa cestovali, a pretože nám každú chvíľu na letisku zabavili zubnú pastu, tak nás v Thajsku zaujali kefky, ktoré sa dajú používať bez pasty. Potom nám povedal kamarát zo Srbska, že má európsku licenciu na predaj japonských ionizačných kefiek, ktoré boli práve tie, ktoré sme si zaobstarali v Thajsku. My sme ich asi pol roka testovali a potom sme sa dohodli na výhradnú distribúciu pre Slovensko a Česko.

Rozhodli ste sa do toho ísť, pretože ste si overili, že ionizácia má naozaj efekt?

Áno. To, čo hovoria štúdie a proklamuje výrobca, je skutočne pravda. Ionizácia funguje a zuby si s ňou vyčistíte o 48% lepšie, ako s akoukoľvek inou kefkou. V Ázii sú tieto kefky pomerne bežné a Japonci ich majú už dvadsať rokov patentované. U nás sa v oblasti zubnej hygieny príliš neinovuje a spôsob čistenia zubov sa moc nemení. A preto sme sa rozhodli priniesť ionizačnú technológiu do Slovenskej a Českej republiky.

V Japonsku sú kefky IONICKISS na trhu už od roku 1995. Ako je možné, že u nás sme o nich doteraz nepočuli?

Japonci majú skrátka úplne inú kultúru a výrobca je v podstate menšia firma porovnateľná napríklad s firmou Spokar. Oni nemali veľmi záujem o expanziu, pretože sa obávali, že by ich technológiu mohli začať kopírovať plagiátori. Až posledných päť rokov majú špeciálne oddelenie s globálnym zameraním. Zvyky na jednotlivých trhoch sú ale tak rôzne, že neexistuje žiadna jednotná marketingová stratégia a pokiaľ ide o Európu, fungujú čisto ako dodávatelia. Všetko, čo sa deje ďalej, už závisí čisto na nás. Komunikácia s Japoncami je často dosť výzva.

Čo konkrétne máte na mysli?

Oni hrozne neradi hovoria nie, rovnako ako celá Ázia. Takže vám na všetko pritakajú a keď sa niekde niečo zadrhne, tak sa to nedozviete. Ten produkt je ale tak dobrý, že nám toto nedorozumenie za to stojí. Podieľame sa aj na vývoji, ktorý prebieha na univerzite v Tokiu a minulý rok sme pripomienkovali novú sonickú kefku na USB. Stále je to ale menšia firma, ktorá nikdy nebude mať taký záber ako Philips alebo Oral B.

Ako objavil váš srbský kamarát kefky IONICKISS?

On študoval v Singapure a tam sa s nimi zoznámil. Sám potom oslovil výrobcu, že by ich rád zastupoval v Európe. Ionizácia je fyzikálny jav, ktorý proste funguje všade na svete. Aj keď sú samozrejme rozdiely v strave, možno aj kvalite skloviny a prístupe užívateľov. Existuje multinárodná štúdia Peru-Taliansko-USA na používanie sonicko-ionizačné kefky a výsledky sa líšia. V Peru ho proste vnímajú inak ako v Taliansku a Amerike. A to je v poriadku. Páči sa mi, že firma zverejňuje aj tieto "negatívne" veci, nielen skvelá čísla.

 

Aké sú ohlasy zákazníkov, ktorí IONICKISS používajú?

Veľmi pozitívne. Kto kefku vyskúša, tak vidí a cíti, že funguje a už nepotrebuje skúmať fyzikálne javy, pretože má jednoducho lepšie vyčistené zuby a predchádza tak zápalu ďasien, vzniku zubného kameňa a ďalším ťažkostiam. Aj preto hovoríme, že zdravie začína v ústach. Verím, že sa nám podarí dostať sa do všeobecného povedomia a zdvihnúť úroveň dentálnej hygieny celkovo. Aj keď sme v porovnaní s inými národmi vo vzťahu k inováciám takí opatrní. Napríklad Indovia a Japonci skáču po každej novinke, aj na Balkáne sú v tomto smere o dosť spontánnejší. A meniť zvyky ľudí online je ešte o niečo ťažšie.

Ako by ste teda zhrnula váš prvý rok?

Ako veľmi živý, rôznorodý a poučný. Príchod pandémie bol pre nás ďalšou veľkou výzvou a my sme museli úplne zmeniť náš pôvodný plán, podľa ktorého sme chceli oslovovať hlavne dentálne hygieničky a zubné ambulancie, jazdiť na kongresy a vysvetľovať, ako ionizácia funguje. To samozrejme padlo hneď na začiatku. Web sme stavali veľmi edukačne v spolupráci s jednou pani doktorkou, ktorú sme požiadali, aby kefku vyskúšala na svojej rodine i pacientoch. Chceli sme dať najavo, že aj odborníci môžu potvrdiť, že to funguje a týmto spôsobom komunikovali v online kampaniach aj internetových časopisoch. Oslovili sme aj lekársku komoru, aby sme sa predstavili lekárom. Nechali sme sa zalistovať aj do online lekární, čo nám dosť pomohlo.

V online je toho ale toľko, že je dosť ťažké sa v ňom presadiť ...

Určite. Musíte ľuďom vysvetliť, prečo kefka na zuby stojí 490 korún. Že je v nej titánová tyčinka a titán je jeden z najdrahších materiálov na svete a vedie ióny až do tej hlavice. Že aj v manuálnej kefke je batéria, dióda a kontakty, ktoré proces ionizácie umožňujú. A potom ešte musíte vysvetliť, ako ten proces funguje. My sme navrhli aj vlastné balenie, pretože sme chceli, aby evokovalo Japonsko a jeho technologický rozmach. A musím sa pochváliť, že ho preberajú aj nové európske trhy, ktoré sa otvárajú.

Znamená to, že Česká republika je po Srbsku prvá európska krajina, kde sa IONICKISS predáva?

V rámci Európskej únie sme prvou krajinou, kde tieto ionizačný kefky nájdete v kamenných obchodoch. Online pred nami bolo len Chorvátsko. Nám sa po piatich mesiacoch pôsobenia podarilo dostať do drogérií DM, čo nám opäť dosť pomohlo značku zviditeľniť a priblížiť zákazníkom. Kefky IONICKISS sa predávajú ešte v Litve, Slovinsku a Macedónsku. Otvárajú sa krajiny Benelux a v pláne je Poľsko, Taliansko a Španielsko.

Ktorú z kefiek ktoré ponúkate, by ste mi odporučili? Manuálne alebo sonické?

Určite je dobré, keď si viete vyčistiť zuby manuálne. Takže napríklad, deťom by som kúpila sonickú kefku, až keď to naozaj vie s manuálnou. Kónické vlákna v kombinácii s ionizačnou technológiou vám vyčistia chrup veľmi dobre aj manuálne. Na sonickú kefku môžete prejsť vždy, musíte sa ale naučiť netlačiť na ňu. Ióny povlak rozrušia a vy ho len jemne zotriete. Ak na kefku s kónickými vláknami tlačíte, môžete mať pocit, že vás tie vlákna pichajú do ďasien. V takom prípade musíte ubrať na tlaku. Medzery medzi tými vláknami sú tam nielen preto, aby tam bolo miesto na vodu a ióny, ale tiež preto, aby medzi čisteniami vlákna stihli dobre vyschnúť a nedržali sa v nich baktérie. Ja preferujem striedanie manuálnej a sonickej kefky, ktorá vám umožní pri správnej technike čistenie urýchliť. Za veľký benefit kefiek IONICKISS považujem to, že sa dajú používať bez pasty. Najlepšie sa nám zatiaľ predáva rad IONPA.

 

Dokáže vaša kefka nahradiť aj medzizubné kefky a zubnú niť?

To nie. Ani najtenšie štetinky sa nedostanú tam, kam medzizubné kefky alebo niť.

Načrtnete mi na záver vaše plány na budúci rok?

Chcela by som, aby si naše kefky našli spokojných užívateľov, ktorí sa budú vracať a odporúčať nás ďalej. Prostredníctvom konferencií ďalej edukovať odborníkov a prehlbovať spoluprácu s našimi partnermi a rozširovať počet obchodov, online aj offline, v ktorých kefky IONICKISS zákazníci nájdu. Potom mám taký osobný plán, že by som rada pomohla s čistením zubov deťom, ktoré majú problémy s pohybom. Získala som kontakt na jednu nadáciu, ktorá pomáha deťom so svalovou dystrofiou. Pre nich je ťažké dať aj pastu na kefku a dobre si vyčistiť zuby. Takže dúfam, že sa mi podarí im aspoň trochu pomôcť, dať im naše kefky a veľmi sa na to teším.

Rozhovor pripravila: Natálie Veselá